FUNKSJONER, REGLER OG POENGVERDIER GJELDENDE I SELVFORSVARSMESTERSKAP
HOVEDMÅL
Konkurransen skal fremme utviklingen av selvforsvarsteknikker i HVM Kungfu. Konkurransereglene skal søke å hindre alvorlige skader.
UTSTYRSKRAV
- Konkurransen skal holdes på godkjent underlag.
- Beskyttelsesutstyr skal benyttes. Dette innebærer:
- Hjelm *
- Tannbeskytter *
- Susp *
- Valgfri legg- og underarmsbeskytter
- Korrekt kungfu-drakt *
GJENNOMFØRING
- 1 kamp består av til sammen 10 runder der deltagerne veksler mellom å angripe og forsvare seg. Hver deltager vil da være i angreps modus i totalt 5 runder og defensiv modus i totalt 5 runder.
- Hastigheten er definert og hvert angrep skal være rene teknikker.
- Deltagerne står mot hverandre på hvert sitt merke med 80-100 cm mellomrom.
- Angrep 1-3 skal bestå av slag eller spark.
- Angrep 4-5, angriperen skal forsøke og få forsvareren ned på underlaget. Angrepet regnes som vellykket dersom forsvareren setter begge knærne ned i underlaget. Angriperen er kun tillatt til å ha knærne i bakken for å utføre en teknikk.
- Den som forsvarer har 15 sekunder på seg til å få kontroll på motstanderen.
- Deltakerne inntar valgfri klarstilling på kommando.
- Angrepene kan begynne senest 5 sekunder etter start signal fra ringdommer.
- Angrepene starter på signal fra ringdommer.
- Angrepene stanses på signal fra jury etter 15 sekunder, eller av ringdommer ved korrekt eller ulovlig utført teknikk.
- Tidtagning starter idet angriper løfter foten fra bakken for å:
- 1) sparke
- 2) slå
- 3) gripe tak i motstanders drakt
- Forsvarer skal søke å stoppe angrepet med:
- 1) Låsing av arm eller ben med påfølgende avslutning
- 2) Kast
- Angrepet er over når:
- 1) Kampdommeren bryter inn
- 2) Motstanderes armer/ben er låst og avslutning er fullført
- 3) 15 sekunder er omme
- 4) Utøverne beveger seg ut av ringen; ingen gis poeng
TILLATTE-/IKKE TILLATE TEKNIKKER
Angrep:
- Angrep skal gjennomføres som semikontakt.
- Slag med åpen hånd mot hjelm er tillatt.
- Slag og spark mot overkroppen er tillatt.
- Spark eller slag under beltet er ikke tillatt.
- Kun fellinger hvor foten er i kontakt med underlaget ved treff er tillatt. Unntaket er legg bak kneet til motstander.
- Saksing opp til brystkassa er tillatt.
- Holding er tillatt.
- Alle teknikker skal være kontrollerte.
- Rette slag mot hodet med treff er ikke tillatt. Markeringer mot hodet er tillatt.
- Slag og spark mot rygg er ikke tillatt.
- Bakover sveip er tillatt, ikke forover sveip.
- Forover sveip under runde 4-5 der motstanderen har kontinuerlig kontakt er tillatt.
- Forsvar skal gjennomføres som semikontakt.
- Slag med åpen hånd mot hjelm er tillatt.
- Slag og spark mot overkroppen er tillatt.
- Holding er tillatt.
- Slag, spark og støt mot strupe, armhuler og nakke skal kun markeres.
- Fellinger, sveip og kast er tillatt.
- Låsinger av armer og bein er tillatt.
- Det er ikke tillatt å fortsette når motstanderen gir signal om at han/hun gir seg.
DOMMERE (Arbeidsoppgaver som i kampmesterskap)
- Ringdommer
- 2 Poengdommere
- Jury
POENGBEREGNING
- Dersom en eller begge forlater kampområdet gis ikke poeng til noen av partene.
- Vinneren er den med høyest poengsum etter at alle angrepene er gjennomført. Er stillingen lik skal vinneren trekkes.
- 1 poeng til angriper dersom forsvarer mislykkes i å forsvare seg.
- 1 poeng til forsvarer dersom vedkommende lykkes i å låse arm/ben samt avslutte/markere med kontrollert slag/spark mot angriper.
- Det trekkes 1 poeng fra angriper dersom vedkommende er defensiv. Ringdommer gir beskjed til poengdommere.
- 1 poeng til angriper dersom vedkommende forhindrer forsvarer i å ta kontroll.
- 1 poeng til forsvarer dersom vedkommende utfører et motangrep som avsluttes med:
- 1) felling med avslutning (slag/spark)
- 2) låseteknikk med påfølgende avslutning (slag/spark)
- 3) kast med påfølgende låseteknikk og avslutning
Dersom en eller begge forlater kampområdet gis ikke poeng til noen av partene.
- Vinneren er den med høyest poengsum etter at alle angrepene er gjennomført Dersom stillingen er lik skal det trekkes en vinner